Vad är Samhällsansvar? Förklarat!

people 5594462 1280

Socialt ansvar är ett etiskt ramverk där individer eller företag är ansvariga för att uppfylla sin medborgerliga plikt och vidta åtgärder som kommer att gynna samhället som helhet.

Om ett företag eller en person överväger att vidta åtgärder som kan skada miljön eller samhället, anses dessa åtgärder vara socialt oansvariga. Enligt detta koncept måste chefer fatta beslut som inte bara maximerar vinsten utan också skyddar samhällets och samhällets intressen som helhet.

Socialt ansvar och etik

Etik hänvisar till en uppsättning moraliska principer som styr ett företags eller en persons beteende. Företag bör införliva etik i sina dagliga handlingar, särskilt de beslut som påverkar andra människor eller miljön. En kod för socialt ansvar och etiskt beteende bör tillämpas inom en organisation såväl som under interaktioner med andra utanför företaget.

Så länge ett företag upprätthåller starka etiska standarder och upprätthåller socialt ansvar inom företaget, så hålls miljö och anställda som jämställda med fokus på lönsamhet. Men om företaget struntar i sina etiska normer och vidtar åtgärder som är socialt oansvariga, som att strunta i miljöbestämmelser för att öka lönsamheten, är det ofta nödvändigt med statlig inblandning.

I sin kärna innebär att vara socialt ansvarig att erkänna ansvarsskyldighet för effekterna av ens val på den större världen. Särskilt företag förväntas prioritera samhällets välfärd när de fattar beslut, snarare än att enbart fokusera på vinstmarginaler. Detta gäller inte bara hur företag spenderar pengar, utan också hur de tjänar dem.

Definition av socialt ansvar

Definitionen av socialt ansvar, som termen vanligast används, avser nästan alltid företag. Användningen av frasen ”corporate social responsibility” är så utbredd de senaste åren att det ofta förkortas till ”CSR”. Även när socialt ansvar nämns i sig antyds ofta ett företagselement. Enligt en studie från 2011 av MIT Sloan Management Review har hållbarhet blivit en permanent del av 70 procent av affärsagendor. Begreppet socialt ansvar behöver dock inte fjärmas från individen.

Grundtanken med idén är att de som har förmågan att påverka förändringar måste använda den. Till exempel, 2010, bad miljardärerna Bill och Melinda Gates och Warren Buffet 40 av de rikaste amerikanerna om donationer till kampanjen Giving Pledge, vilket samlade in totalt cirka 125 miljarder dollar. Från och med september 2013 har listan över gåvogivare växt till 114.

Även om detta är en tillämpning av socialt ansvar i stor skala, förblir principen densamma – individer insåg sin förmåga att bidra positivt till samhället och tog tillfället i akt.

Den genomsnittliga personen kanske inte anses vara mäktig på det sätt som Buffet and the Gates är, men varje individ har makten att bidra. Socialt ansvarsfulla åtgärder som vanliga människor kan vidta inkluderar:

  • Volontärarbete
  • Stödja socialt ansvarstagande företag genom välinformerade utgifter
  • Spara energi genom att samåka eller släcka onödiga hembelysning
  • Att kontakta sina politiska ledare till förmån för lagstiftning de stödjer

Även om dessa bidrag kan verka mindre, är de integrerade. Ur socialt ansvarsperspektiv spelar varje individ en roll i globala händelser och har en skyldighet att använda vilket inflytande han eller hon har.

Fördelar med socialt ansvar för företag

Det finns ett antal fördelar när ett företag väljer att ta socialt ansvar, såsom:

  • Ger ett företag en konkurrensfördel
  • Attraherar starka kandidater och ökar retentionen
  • Gör ditt företag attraktivt för investerare
  • Förbättrar affärskulturen
  • Ökar kundlojalitet och opinionsbildning
  • Förbättrar företagets rykte
  • Förbättrar lönsamhet och värde

Socialt ansvar Definition

Socialt ansvar är benämningen på att människor agerar på ett sätt som är till nytta för samhället och deltar i aktiviteter som fullgör sin medborgerliga plikt

Individer kan uppfylla sitt sociala ansvar genom välgörenhetsarbete (donera tid, pengar och resurser), volontärarbete, stödja nyckelfrågor (politiska, miljömässiga, sociala) och helt enkelt agera med integritet och ärlighet. Ett annat sätt att definiera socialt ansvar är att människor agerar humant. Individuellt socialt ansvar är inte en engångsåtgärd, utan en serie handlingar över en tidsperiod. Under de senaste åren har det funnits ett mantra om ”vara den förändring du vill se i världen”, eller ”vara förändringen.” Detta mantra omfattar innebörden av socialt ansvar.

Teori om socialt ansvar

Teorin om socialt ansvar bygger på etiska metoder. Enligt Social Responsibility Theory, innan man fattar ett beslut eller slutför en uppgift, måste man säkerställa att beslutet eller handlingen är etiskt sund.

Detta gäller särskilt för de beslut eller handlingar som påverkar andra. Denna teori är baserad på de moraliska värderingar som är gemensamma i hela samhället: vad de flesta tror är rätt eller fel.

Det är varje människas ansvar att bete sig på ett sätt som gynnar samhället eller att handla moraliskt och etiskt rätt. Det finns flera antaganden i Social Responsibility Theory, inklusive att alla individuellt ska arbeta för samhällets bästa, alla kan göra en förändring till det bättre och en person kan göra skillnad.

tt specifikt exempel på hur Social Responsibility Theory har påverkat samhället är återvinning. Återvinning blev populärt på 90-talet och har bara vuxit sedan dess. Återvinning har blivit en norm i många samhällen med återvinningscentraler och tjänster som erbjuds för samhällen.

De flesta tror att återvinning är bra, eftersom det hjälper hela samhället genom att minska mängden sopor på soptippen. Återvinning uppfyller skyldigheten i Social Responsibility Theory för människor genom att genomföra en åtgärd baserad på nyttan för samhället.

Styrkor och svagheter i teorin om socialt ansvar

Styrkor:

  • Framkallar en känsla av personlig tillfredsställelse.
  • Leder till ett positivt rykte.
  • Leder till det goda för samhället som helhet.
  • Gör det möjligt för individer att engagera sig i samhället.
  • Främjar acceptans bland olika grupper.

Svagheter:

  • Kan leda till att människor utnyttjas för det större bästa eller en agenda.
  • Kan leda till för mycket ansvar för en person.
  • Kan leda till viss förvirring och meningsskiljaktigheter, eftersom etik och moral är subjektiva.

Vad är ett företags sociala ansvar?

Det sociala ansvaret i näringslivet innebär att organisationer ska verka på sätt som gynnar samhället och ökar lönsamheten. Detta innebär att organisationer måste skapa och implementera fördelaktiga policyer och procedurer, samtidigt som de minskar skadliga eller destruktiva effekter.

När det kommer till affärspraxis och implementering kallas socialt ansvar för företagens sociala ansvar. Under loppet av flera decennier har samhället som helhet i allt större utsträckning ändrat sin syn på affärspraxis. Denna förändring har gått från en av maximal lönsamhet och konsumtion, till en som lägger större vikt vid jämlikhet, etiska metoder och att göra saker för samhällsnytta.

By Mikael

Lämna ett svar

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.