Saab rullar på

Sedan drygt tre veckor står produktionen på Saab i Trollhättan stilla. Det är naturligtvis med oro vi närmast sörjande följer detta. Saabs grundläggande problem är att man inte säljer tillräckligt många bilar. Som en följd av det har man inga pengar att betala sina underleverantörer som då stoppar leverenserna. Utan delar kan man inte bygga bilar.

De processer som nu är på gång är att kortsiktigt lösa likviditetsproblemet och det andra är en mer långsiktiga finansieringen. Man skall då veta att det fodras mycket pengar och tid att utveckla nya modeller, vilket jag för övrigt anser helt nödvändigt. Saab behöver en mindre bil med miljöprofil och som gärna också attraherar kvinnorna. Av de som nu attraheras av Saab är 80% män och 20% kvinnor.

För att återgå till de två processerna så behövs det för den kortsiktiga lösningen ändringar i det nuvarande EIB-lånet(Europeiska Investerings Banken). Den processen har regeringen satt igång genom ett uppdrag till riksgälden

Den mer långsiktiga finansieringen fodrar att det kommer in friska pengar och det är i detta sammanhang den ryskt finansmannen Antonov kommer in. Han vill gå in som ägare. För att detta skall vara möjligt fodras godkännande av de tre parter som står bakom affärsuppgörelsen då Saab lämnade GM. Alltså GM, Saab och EIB. Så fort detta formellt godkänts av de tre kommer regeringen att kunna hantera ärendet. När jag i förra veckan hade kontakt med finansdepartementet hade inte något sådant ärende hamnat på regeringens bord. Jag är däremot övertygad om att när så sker kommer regeringen skyndsamt fatta beslut. Det regeringen måste avgöra är hur stor är risken för skattebetalarnas pengar.

Socialdemokraterna och vänsterpartiet försök måla upp en bild av en regering som är passiv och t.o.m. ointresserad av Saab. Det är inte sant. Däremot kan regeringen inte fatta beslut förrän frågan kommit på deras bord. Vi får hoppas att den snart gör det och att underlaget visar att vi inte riskerar skattebetalarnas pengar.

Men låt oss inte glömma att Saab:s framtid står och faller med om de kan sälja bilen. Det är nämligen affärsidén för en biltillverkare.

Kommentera